[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wszyscy anio owie, wi ci w niebie, ludzie yj cy obecnie na ziemi s tylko stworzeniami,
których ród em i celem istnienia jest sam Stwórca. Istnieje radykalny dystans (K. Rahner)
pomi dzy trzykro wi tym Bogiem a wszelkim stworzeniem (por. Iz 6, 3 5). Te pytania
pomagaj mi stan przed niesko czon wielko ci Boga i u wiadomi sobie przepa , jaka
istnieje pomi dzy Nim a mn . A ja sam czym e by mog przed Bogiem?
Po czwarte rozwa ca e swe zepsucie i szpetno cielesn ( D, 58). Zepsucie i szpetno
grzechu przejawia si w nie w tym, e ja cz owiek, który jestem przed Bogiem prochem
(Pan pami ta, e jeste my prochem, Ps 103, 14), o mielam sprzeciwia si Jemu i mówi Mu:
nie.
Po pi te spojrze na siebie jak na jak ran i wrzód, z którego wyp yn o tyle grzechów,
tyle niegodziwo ci i ca y ten jad tak bardzo wstr tny ( D, 58). Wra liwo estetyczna mo e
rodzi w nas wielki opór wobec tych s ów. Mo emy si nawet z yma i pyta , czy nie godz
one w godno ludzkiej osoby i szacunek dla niej? Nie dajmy si zwie estetycznym
odruchom. Prawda o nas le y g biej: niejeden grzech w nas mo e budzi wstr t
i obrzydzenie. I w nie to uczucie pragnie w. Ignacy w nas obudzi , bo jest to jednocze nie
uczucie Boga wobec grzechu, szczególnie za wobec grzechu pychy: Droga grzesznika
obrzyd a dla Pana. (...) Obrzyd e Panu serce wynios e (Prz 15, 9; 16, 5). Trzeba uwa nie
przyjrze si sobie i odkry , e jestem jak jaka rana i wrzód i w ten sposób nabra
obrzydzenia do swojego grzesznego ycia. To prze ycie umocni we mnie pragnienie powrotu
ca ym sercem do ród a Dobroci i Pi kna.
4. Kim jest Bóg, przeciwko któremu grzeszymy
Rozwa , kim jest Bóg, przeciw któremu zgrzeszy em. Rozwa przymioty Jego Boskie
i porówna z tym, co jest im przeciwne we mnie: Jego m dro z moj niewiedz ; Jego
wszechmoc z moj s abo ci ; Jego sprawiedliwo z moj niegodziwo ci ; Jego dobro
z moj z ci ( D, 59). Bóg, który stworzy cz owieka na swój obraz, zawar w nim
wszystkie swoje Boskie przymioty: m dro , dobro , sprawiedliwo , pi kno. Stan grzechu,
w który wprowadza si cz owiek poprzez bunt wobec Boga, jest jednoczesnym niszczeniem
w sobie obrazu Boga wraz z jego przymiotami. Poprzez analiz nami tno ci ludzkich mo na
atwo dostrzec, e grzech wyra a g upot , niesprawiedliwo , z , s abo cz owieka, które
niszcz nie tylko bli nich, ale najpierw samego grzesznika. Ile wzajemnego zadawania sobie
cierpienia i niesprawiedliwo ci mo e zrodzi si np. z nies usznego pos dzenia, oszczerstwa
lub obmowy? Jak wiele s abo ci i g upoty ludzkiej dochodzi do g osu w odgrywaniu si na
bli nim, w zem cie, w podtrzymywanych urazach? Ile bólu zadaj sobie wzajemnie
ma onkowie grzechami przeciwko mi ci i wierno ci ma skiej, jak bardzo krzywdz
i rani nimi swoje dzieci? Oto tylko kilka przyk adów, jak bardzo nasze grzechy niszcz
dro , dobro , sprawiedliwo i pi kno ludzkiego ycia.
W obecnej medytacji odwo ajmy si do naszych konkretnych grzechów, aby dostrzec w nich
przeciwie stwo przymiotów zaszczepionych w nas przez Boga. Zobaczmy g upot wielu
naszych grzechów, ich z i niesprawiedliwo . Zobaczmy, jak nasze grzechy uderzaj
w naszych bliskich, których przecie bardzo kochamy. Zobaczmy s abo zawart we
wszystkich grzechach, równie tych, które uchodz za przejaw si y, mocy czy m dro ci
cz owieka.
5. Okrzyk pe en zdziwienia i wielkiej mi ci
W medytacji o grzechach w asnych w. Ignacy zach ca, aby wyda okrzyk pe en zdziwienia
i wielkiej mi ci. Przechodzi w my li wszystkie stworzenia i dziwi si , jak one zezwoli y mi
, owszem przy yciu mi zachowa y. Jak anio owie, cho s mieczem Bo ej
sprawiedliwo ci, znosili mi i strzegli i modlili si za mnie? Jak wi ci mogli wstawia si za
mn i modli si za mnie? A niebo, s ce, ksi yc i gwiazdy? A ywio y, owoce, ptaki, ryby
i zwierz ta? A ziemia sama jak to si sta o, e nie otworzy a si i nie poch on a mi ,
tworz c nowe piek o, abym na wieki doznawa w nim katuszy? ( D, 60)
w. Ignacy zwraca nam uwag na powszechny wymiar ka dego grzechu. Naszymi grzechami
w jaki niepoj ty sposób przeciwstawiamy si planowi Boga wobec wszech wiata. I w nie
dlatego powinien zrodzi si w nas okrzyk pe en zdziwienia i wielkiej mi ci: oto stworzenia
(anio owie, niebo, s ce, ksi yc, gwiazdy, ywio y, owoce, ptaki, ryby, zwierz ta) nie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]