[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zgody Prezesa UTK, udzielonej w drodze decyzji.
6. Decyzjom, o których mowa w ust. 1i oraz w ust. 5, nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności.
Art. 29a. 1. Przewoznikowi kolejowemu mającemu siedzibę w innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) stronie umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, uprawnionemu do wykonywania działalności gospodarczej w
zakresie transportu kolejowego na podstawie przepisów obowiązujących w państwie,
w którym znajduje się jego siedziba, przysługuje prawo dostępu do infrastruktury
kolejowej, w celu wykonywania międzynarodowych przewozów kolejowych, z
zastrzeżeniem ust. 2 i 8.
2. Dostęp do Transeuropejskiej Kolejowej Sieci Towarowej (TERFN)
przysługuje z uwzględnieniem warunków załącznika XII Traktatu o przystąpieniu
Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.
3. Przewoznikowi kolejowemu, o którym mowa w ust. 1, przysługuje dostęp do
infrastruktury kolejowej, w celu wykonywania przewozów kolejowych rzeczy.
4. Przewoznik kolejowy, o którym mowa w ust. 1, wykonujący
międzynarodowe przewozy osób obejmujące prawo do zapewnienia podróżnym
możliwości wsiadania i wysiadania na stacjach znajdujących się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, zamierzający złożyć wniosek o przydzielenie tras
pociągów, o którym mowa w art. 30 ust. 1, przedkłada Prezesowi UTK i zarządcy
infrastruktury kolejowej informację, której zakres określa rozporządzenie wydane na
podstawie ust. 11. Informację przedkłada się nie pózniej niż 90 dni przed dniem
złożenia wniosku.
5. Prezes UTK niezwłocznie udostępnia informację, o której mowa w ust. 4,
przewoznikom kolejowym korzystającym z linii kolejowej objętej wnioskiem oraz
organom zawierającym umowy o świadczenie usług publicznych na tej linii.
6. Prezes UTK na wniosek:
1) przewoznika kolejowego lub organu zawierającego umowy o świadczenie usług
publicznych na linii kolejowej objętej wnioskiem ustala, na podstawie
2014-11-21
©Kancelaria Sejmu s. 129/161
przewidywanych proporcji przychodu i natężenia ruchu wynikających z
przewozu pasażerów na trasach krajowych w stosunku do przewozu pasażerów
na trasach międzynarodowych oraz długości trasy, czy większość planowanych
przez tego przewoznika kolejowego przewozów będzie wykonywana na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; wniosek składa się w terminie 7 dni od
dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5;
2) przewoznika kolejowego korzystającego z linii kolejowej objętej wnioskiem,
jej zarządcy lub organu zawierającego umowy o świadczenie usług publicznych
na tej linii, przeprowadza analizę w celu ustalenia, czy planowane połączenie
międzynarodowe naruszy równowagę ekonomiczną usług wykonywanych na
podstawie umów o świadczenie usług publicznych; wniosek składa się w
terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5.
7. Wnioski, o których mowa w ust. 6, i informacja, o której mowa w ust. 4,
powinny zawierać dokumenty i materiały umożliwiające podjęcie decyzji przez
Prezesa UTK. Prezes UTK ma prawo żądania od występującego z wnioskiem o
niezwłoczne uzupełnienie dokumentów i materiałów.
8. Prezes UTK może wydać, nie pózniej niż w terminie 2 miesięcy od dnia
otrzymania niezbędnych dokumentów i materiałów, decyzję w sprawie ograniczenia
dostępu do infrastruktury kolejowej przewoznika kolejowego, o którym mowa w ust.
4, jeżeli większość planowanych przez tego przewoznika przewozów będzie
wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jeżeli planowane
połączenie międzynarodowe naruszy równowagę ekonomiczną usług
wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych.
9. Decyzję, o której mowa w ust. 8, wraz z uzasadnieniem Prezes UTK
przekazuje niezwłocznie zainteresowanym stronom.
10. Od decyzji, o której mowa w ust. 8, przysługuje odwołanie do Sądu
Okręgowego w Warszawie sądu ochrony konkurencji i konsumentów, w terminie
14 dni od dnia doręczenia decyzji. Art. 14 ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
11. Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, określi:
1) kryteria, na podstawie których ustalane będzie czy planowany przewóz osób
jest usługą międzynarodową,
2014-11-21
©Kancelaria Sejmu s. 130/161
2) kryteria, na podstawie których przeprowadzona będzie analiza czy planowane
połączenie międzynarodowe narusza równowagę ekonomiczną usług
wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych,
3) zakres informacji, o której mowa w ust. 4,
4) zakres wniosków, o których mowa w ust. 6,
5) tryb wydawania decyzji, o której mowa w ust. 8
mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy międzynarodowe,
konieczność zachowania równowagi ekonomicznej usług wykonywanych na
[ Pobierz całość w formacie PDF ]