[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4) krytycznym czasie ewakuacji rozumie siÄ™ przez
3. Podziemne budowle metra projektuje siÄ™ i wyko-
to czas do osiągnięcia stanu krytycznego środowi-
nuje w sposób zapewniający spełnienie następujących
ska.
wymagań:
1) szerokości dróg komunikacyjnych stacji metra sta- 6. Tunele i stacje metra w stanie surowym powinny
być wykonane z materiałów klasy reakcji na ogień A1.
nowiÄ…cych drogi ewakuacyjne z obiektu oraz Å‚Ä…cznÄ…
szerokości drzwi stanowiących wyjścia ewakuacyj-
7. Okładziny sufitów i sufity podwieszane, przewo-
ne ze stacji ustala się w ten sposób, że ewakuacja
dy wentylacyjne i ich okładziny oraz stosowane w nich
osób znajdujących się na stacji nie będzie trwała
tłumiki i filtry powinny być co najmniej klasy reakcji na
dłużej niż czas ewakuacji, o którym mowa w pkt 22;
ogień A2-s1, d0.
2) dopuszcza się na poziomie handlowo-usługowym
przekroczenie o 100% dopuszczalnej długości
8. Okładziny, przezroczyste przekrycia, obudowy
dojścia ewakuacyjnego, określonej w przepisach,
schodów, ścianki działowe, osłony i przegrody powin-
o których mowa w pkt 2, pod warunkiem:
ny być co najmniej klasy reakcji na ogień B-s1, d0.
a) zlokalizowania wyjść ze stacji przy końcach
9. Posadzki peronów pasażerskich i schody powin-
peronów pasażerskich,
ny być wykonane z materiałów klasy reakcji na ogień
b) zabezpieczenia znajdujących się tam dróg ewa-
A1fl.
kuacyjnych przed zadymieniem.
10. Wykładziny podłogowe i posadzki inne niż wy-
4. W przypadkach uzasadnionych uwarunkowania- mieniane w pkt 9 powinny być co najmniej klasy reak-
mi lokalnymi, w uzgodnieniu z właściwym komendan- cji na ogień Cfl-s1.
tem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, wyma-
gania, o których mowa w załączniku, mogą być speł- 11. Kable, przewody oraz ich osłony zainstalowane
nione w inny sposób, jeżeli zapewnią one niepogorsze- wewnątrz tunelu lub stacji metra powinny być co naj-
mniej klasy reakcji na ogień B-s3, d0, a produkty ich
nie warunków ochrony przeciwpożarowej.
rozkładu termicznego o kwasowości mniejszej niż
pH 4,3.
5. Ilekroć w załączniku jest mowa o:
1) długości tunelu rozumie się przez to odległość 12. Klasa odporności ogniowej konstrukcji tunelu
zawartą między czołami tunelu, czołem tunelu i podziemnych stacji metra, z uwagi na kryterium
i czołową ścianą stacji metra lub między ścianami nośności ogniowej, powinna być nie niższa niż R 120,
czołowymi dwóch kolejnych stacji metra; z zastrzeżeniem pkt 13.
Dziennik Ustaw Nr 144 8782 Poz. 859
13. Wymagana klasa odporności ogniowej z uwagi ną dla tych wydzieleń przeciwpożarowych z uwagi na
na kryterium nośności ogniowej R tunelu, którego ele- szczelność ogniową, izolacyjność ogniową i dymo-
menty konstrukcji są usytuowane powyżej poziomu szczelność (EIS) lub powinny być wyposażone w przeciw-
terenu, może być określona na podstawie indywidual- pożarowe klapy odcinające zgodnie z pkt 19.
nej oceny rozwoju pożaru z uwzględnieniem wymagań
określonych w pkt 14. 21. Przewidywany czas ewakuacji z obiektów
budowlanych metra, z wyłączeniem tuneli, nie powinien
być dłuższy od krytycznego czasu ewakuacji.
14. Jeżeli jakakolwiek część konstrukcji tunelu jest
elementem konstrukcyjnym innego obiektu budowla-
22. Przepustowość schodów i wyjść ewakuacyjnych
nego, to odporność ogniowa tej części i części powią-
powinna zapewniać możliwość ewakuacji osób prze-
zanych statycznie, określona zgodnie z pkt 12, nie po-
bywających w najdalszym miejscu peronu pasażerskie-
winna być niższa od klasy odporności ogniowej R kon-
go do miejsca bezpiecznego w czasie nie dłuższym niż
strukcji głównej tego obiektu budowlanego, lecz nie
10 minut.
niższa niż R 120.
23. Do ewakuacji z podziemnych stacji metra
15. Pomieszczenia stacji transformatorowych, po-
dopuszcza się możliwość wykorzystania schodów
mieszczenia zespołów prądotwórczych, rozdzielnie
ruchomych, jeżeli:
elektryczne, maszynownie wentylacji i klimatyzacji,
maszynownie schodów ruchomych, magazyny i inne
1) ich ruch jest zgodny z kierunkiem ewakuacji lub
pomieszczenia mogące stanowić zagrożenie pożarowe
następuje ich zatrzymanie oraz
powinny być wydzielone przeciwpożarowo od tunelu
i części przeznaczonej dla pasażerów przegrodami 2) ich maszynownia jest zabezpieczona stałym samo-
budowlanymi (ścianami i stropami) o klasie odporności czynnym urządzeniem gaśniczym.
ogniowej nie niższej niż:
24. W przypadku, o którym mowa w pkt 23, schody
1) przegrody nośne REI 120;
[ Pobierz całość w formacie PDF ]