[ Pobierz całość w formacie PDF ]
- potrafi wypowiadać się na określony i zabiera głos w dyskusji;
- potrafi pracować w grupie.
Formy pracy:
- zbiorowa;
- indywidualna;
- praca w grupach.
Metody pracy:
- słowna rozmowa nauczająca, objaśnienia, dyskusja (metaplan), burza mózgów;
- praktyczna metoda kuli śniegowej .
Zrodki dydaktyczne:
Arkusze papieru, markery, kartki.
Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne.
Przebieg zajęć:
I. Powitanie. Wprowadzenie do tematu zajęć: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia
dlaczego?
II. Wspólne określenie tego, czym jest prawo - ogół przepisów i norm prawnych regulujących stosunki
między ludzmi danej społeczności.
40
III. Burza mózgów: w jakich sytuacjach, gdzie uczniowie spotykają się z koniecznością przestrzegania
prawa?
Wskazówka:
Warto nawiązać do podstawowych dokumentów, publikacji określających prawa i obowiązki ucznia,
z jakimi uczniowie spotkali siÄ™ do tej pory: Statut, Program Wychowawczy, Prawa Dziecka
wg J. Korczaka, Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, Konwencja o Prawach Dziecka, Konstytucja
Rzeczpospolitej Polskiej, Kodeks Drogowy.
IV. Metaplan. Dyskusja na temat faktycznego stanu przestrzegania przez uczniów praw
i obowiązków oraz sposobów poprawienia tego stanu.
Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia.
Jak jest? Jak powinno być?
- spóznianie na lekcje, wagary, - przestrzeganie zasad i reguł,
- kłamstwa, oszukiwanie, mataczenie, - zgodne współżycie w grupie, empatia,
- przeklinanie, - szanowanie innych i siebie,
- poniżanie, wywieranie presji na innych, - odmawianie w sytuacjach nakłaniania do
- zastraszanie, zażywania alkoholu, substancji uzależniających,
- nieprzestrzeganie zasad i reguł, psychoaktywnych,
- pobicia, stosowanie przemocy fizycznej, - mówienie prawdy,
- kradzieże, - uczęszczanie na zajęcia,
- niszczenie mienia szkoły, własności innych osób, - nienaruszanie cudzego mienia i godności itd.
- używanie alkoholu, marihuany, narkotyków
41
i środków psychotropowych,
- wykorzystywanie seksualne,
- dyskryminacja,
- demoralizacja, itd.
Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?
- unikanie / brak odpowiedzialności,
- chęć łatwego zdobycia pieniędzy,
- zakazany owoc lepiej smakuje,
- wpływ innych osób, chcesz być w grupie musisz się do niej dostosować,
- przynależność do określonych grup podwórkowych i subkultur młodzieżowych,
- nieumiejętność panowania nad sobą, nad własnymi odruchami,
- brak świadomości zagrożeń i konsekwencji,
- przeklinanie, palenie tytoniu, przejawianie przemocy nad innymi są sposobem dowartościowania ,
- problemy w domu, w szkole, brak wsparcia ze strony innych osób,
- brak ingerencji i reakcji na negatywne zachowania i postawy może wynikać ze strachu przed
oprawcami, ze znieczulicy itd.
- lęk przed opinią ze strony kolegów/koleżanek,
- brak więzi - anonimowość lub słabe więzi "sprzyjają" zachowaniom agresywnym.
Wnioski:
np.:
- jeżeli człowiek żyje w jakiejś wspólnocie, musi przestrzegać reguł, jakie w niej obowiązują,
- jeżeli prawo nie jest przestrzegane jest coraz więcej ofiar i oprawców,
- nieprzestrzeganie prawa ma swoje konsekwencje,
- nieprzestrzeganie prawa niszczy osobę, która go nie przestrzega,
- należy podnosić świadomość co grozi za łamanie prawa?
1. Co grozi za łamanie prawa? Rozmowa z uczniami przedstawienie podstawowych reguł prawa
cywilnego i karnego.
MAAOLETNI osoba, która nie ukończyła 18 roku życia (art. 10 kodeksu cywilnego).
NIELETNI osoba, która w chwili popeÅ‚nienia czynu zabronionego nie ukoÅ„czyÅ‚a 17 lat art. 10 §1 k.k.
MAODOCIANY osoba, która w chwili popełnienia czynu nie ukończyła 21 lat, a w chwili orzekania
w pierwszej instancji 24 lat. Jest to szczególna kategoria sprawców dorosłych, wyodrębniona jednak
i traktowana odmiennie w przepisach prawa karnego niż sprawcy doroÅ›li art. 115 §10 k.k.
Czynów popełnionych przez osoby nieletnie nie nazywa się przestępstwami i osoby takie nie podlegają
42
odpowiedzialności karnej. Stosuje się wobec nich środki przewidziane w ustawie z 1982 r.
o postępowaniu w sprawach nieletnich. Ustawa używa pojęcia nieletni w trzech znaczeniach:
a) osoby, które nie ukończyły 18 lat w stosunku do których stosuje się środki wychowawcze w związku
z występującą demoralizacją;
b) osoby między 13 a 17 rokiem życia wobec których toczy się postępowanie o czyny karalne
wypełniające znamiona przestępstw;
c) osoby do ukończenia 21 roku życia wobec których wykonywane są orzeczone środki wychowawcze
lub poprawcze określone w ustawie.
Od zasady, że granicą wiekowa odpowiedzialności karnej jest 17 rok życia przewidziano w kodeksie
karnym wyjÄ…tki.
DEMORALIZACJA - określone zachowanie niezgodne z obowiązującymi w danej społeczności
normami. W stosunku do nieletnich o demoralizacji mówimy wtedy, gdy np. uczeń częściej jest na
wagarach niż w szkole, pali papierosy, pije alkohol, zażywa narkotyki, przejawia wulgarne i agresywne
zachowania, nie respektuje poleceń rodziców i nauczycieli, przebywa w określonych środowiskach
(niestosownych do wieku). O demoralizacji mówimy wówczas, gdy te i inne zachowania trwają dłuższy
czas i utrwalają w uczniach złe nawyki.
CZYNY KARALNE - czyny zabronione przez ustawę jako przestępstwo lub przestępstwo skarbowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]