[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zmienić wszystko!
Chciałbym podziękować i wyrazić uznanie Panu Robertowi. Pewnego dnia ujrzy Pan efekt wszystkich swoich
starań. Mam nadzieję, że będę jednym z pierwszych, którzy dowiodą skuteczności Pańskich metod. Niemal
frazesem stało się już powiedzenie, które najlepiej podsumowuje moją historię: Dwie drogi rozchodziły się w
lesie, a ja? Ja obrałem tę mniej uczęszczaną. I to właśnie wszystko odmieniło .
Temu uczniowi mogę jedynie odpowiedzieć: Ho, ho, ho! Młody człowieku - naprawdę jesteś godny
podziwu! . Czuję się niezmiernie zaszczycony, że nasze produkty przyczyniły się do pozytywnej zmiany
kierunku jego życia.
Wsparcie Dave a Stephensa nie skończyło się na wprowadzeniu gry w liceum. Kiedy usłyszał, że
opracowujemy CASHFLOW dla dzieci, wpadł na kolejny nowatorski pomysł. Mając już grupę szesnaste-,
siedemnasto-i osiemnastolatków, którzy opanowali reguły gry - wersji 101 - stworzył
Dzieci uczÄ… siÄ™ bawiÄ…c
147
program, w ramach którego licealiści udawali się do podstawówek, gdzie uczyli siedmio-, ośmio- i
dziewięciolatków wersji dla dzieci. Wyniki były spektakularne.
Po pierwsze, nauczycielkę ze szkoły podstawowej uszczęśliwił fakt, że popołudniami przychodzi do niej
ośmiu licealistów, którzy pomagają w prowadzeniu zajęć. Każdy licealista grał w CASHFLOW dla dzieci z
czterema uczniami. Zamiast jednego nauczyciela przypadającego na trzydziestu dwóch uczniów, proporcja
ta zmniejszyła się do 1:4. Rezultaty były zdumiewające. Dzieci z podstawówki bawiły się fantastycznie,
podobnie jak licealiści. Nauka była bardziej zindywidualizowana i konkretna. Zarówno uczniowie liceum, jak i
ci ze szkoły podstawowej nauczyli się dużo więcej w krótszym czasie.
Obserwujących zajęcia nauczycieli zachwycał szmer ożywienia w klasie, spowodowany czynną pracą na
lekcji. Zamiast monotonnego wykładu albo chaotycznego zgiełku, słychać było odgłosy zabawy i
zorganizowanej nauki. Po skończonej grze wszystkie dzieci mówiły: Gramy jeszcze raz! .
Premia
W szkole pojawiło się także coś, na co dotąd nie liczyłem, a było jakby dodatkową premią. Kiedy starsi
uczniowie skończyli zajęcia w szkole podstawowej, wiele dzieci podbiegało do nich i obejmowało nowych
nauczycieli albo ściskało im dłonie. Znalazły nowy wzór do naśladowania. W odróżnieniu od uczniów o
wątpliwej reputacji, którzy zwykle zyskują rozgłos i przyciągają powszechną uwagę, ci od Dave a Stephensa
byli schludni, dobrze wychowani, bystrzy oraz mocno skupieni na kształceniu się i na swojej przyszłości.
Gdy licealiści żegnali się z młodszymi kolegami, odniosłem wrażenie, że ci drudzy z podziwem patrzą na
nowych nauczycieli, być może mówiąc do siebie: Chcę być taki, jak oni . Patrząc, jak machają im na
pożegnanie, przypomniałem sobie czas, gdy ja miałem kilkanaście lat; przypomniałem też sobie nastolatków,
którzy wywarli na mnie wpływ i których naśladowałem. Przez dwie godziny uczniowie wspomnianej szkoły
podstawowej mieli szansę zapoznać się z bardzo pozytywnymi wzorcami do naśladowania, w
przeciwieństwie do tych, z którymi mogą zetknąć się poza terenem szkoły.
148
MÄ…dre bogate dziecko
Komentarze licealistów
Gdy zapytałem licealistów, co dzięki temu ćwiczeniu zyskali, stwierdzili między innymi:
Odkryłem, że naprawdę lubię uczyć. Może nawet w przyszłości będę nauczycielem .
Przyswoiłem sobie dużo wiącej wiedzy, ucząc młodszych od siebie. Kiedy musiałem uczyć innych, sam
uczyłem się jeszcze więcej .
Zaskoczyło mnie to, jak szybko dzieci potrafią się uczyć .
Gdy wrócę do domu, będę inaczej traktować młodszych braci i siostry .
Podzielam te wypowiedzi. Zdumiała mnie ich duża dojrzałość.
Program nauczania na naszej witrynie internetowej
Dave Stephens jest dyrektorem jednej z akademii finansowanej przez National Academy Foundation.
Akademia ta wykorzystuje relacje biznes szkoła i przygotowuje uczniów do przyszłej kariery zawodowej.
Dave Stephens pomógł nam także opracować program nauczania stworzony na podstawie gry
CASHFLOW101.
Krok drugi w zarysie
Kluczem do kroku drugiego jest dobra zabawa, gra i rozbudzenie zainteresowania wiedzÄ… na temat
pieniędzy, zarządzania nimi oraz zainteresowanie zestawieniami finansowymi. Piramida uczenia się na
stronie następnej pozwala zobaczyć, jak można zwiększyć skuteczność przyswajania wiedzy.
Jako narzędzie dydaktyczne, gra zawiera wszystkie składniki piramidy uczenia się. Gry wyrównują szansę
osób uczących się poprzez działanie -wobec tych, które lepiej uczą się intelektualnie lub abstrakcyjnie.
Ponadto angażują emocje, wywołując radość i podekscytowanie. W grach wykorzystuje się kopie banknotów
i monet, a więc popełnione błędy są tu mniej stresujące niż w życiu. Wielu uczniów, kończących szkołę,
przeraża fakt, że mogą popełnić błędy, zwłaszcza finansowe. Gry pozwalają wszystkim popełniać błędy
finansowe oraz uczyć się na błędach bez obawy przed utratą pieniędzy. Jeśli akceptujemy poglądy Rudolfa
Steinera na temat
r-*fc«c Xr.
Dzieci uczÄ… siÄ™ bawiÄ…c
149
zmian w osobowości w wieku lat dziewięciu, możemy również stwierdzić, że dziecko, które nie odczuwa lęku
związanego z pieniędzmi, będzie bardziej pewne siebie i mniej uzależnione od idei stałego etatu jako
gwarancji zabezpieczenia finansowego. A gdy dorośnie, może być bardziej odporne na zachętę do
pobierania zbyt wysokich kredytów konsumenckich. Przede wszystkim jednak, dzięki wiedzy o zarządzaniu
pieniędzmi i regułach zestawienia finansowego, będzie mogło śmielej wejść w prawdziwe życie.
Piramida uczenia siÄ™
Mentalna
Duchowa
S2=-f j Emocjonalna
Gry stosowane są od wieków
Większość gier, jakie można obecnie nabyć, jest typowo rozrywkowa. Przez stulecia gry wykorzystywano
jednak w celach edukacyjnych. Członkowie rodziny królewskiej grali w szachy, ucząc swoje dzieci
strategicznego myślenia. W ten sposób synowie władców przygotowywali
150
MÄ…dre bogate dziecko
[ Pobierz całość w formacie PDF ]