[ Pobierz całość w formacie PDF ]
legując się na plaży, oglądając zachód słońca i nie mając żadnych
trosk!
Wędkarz z niezmiennym uśmiechem na twarzy spojrzał na biznes-
mena:
A ty myślisz, że co ja teraz robię?
Przykład 2
Dwóch mnichów napotkało u brodu dziewkę, która walcząc z nur-
tem, usiłowała przejść na drugą stronę. Jeden z nich zapytał, czy
ma ją przenieść na drugi brzeg, a ta zgodziła się. Wziął ją na ręce,
przeniósł na drugą stronę rzeki i bezpiecznie postawił na suchym
lÄ…dzie.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Wanda Szulc
COACHING Wanda Szulc
Ï% str. 56
Metafory
Kiedy drugi z mnichów dogonił go, zaczął mu czynić wyrzuty:
Wprost nie mogę w to uwierzyć, bracie, że niosłeś na własnych
rękach tę dziewkę. Przecież to wbrew wszelkim naszym zasadom.
Wiesz, że nie wolno nam dotykać kobiet ani nawet myśleć o nich.
A mimo to trzymałeś tę młodą dziewkę w ramionach.
Pierwszy z mnichów spojrzał na brata i rzekł:
Tak, w rzeczy samej, niosłem tę dziewkę. Ale różnica pomiędzy
nami jest taka, że ja odstawiłem ją na ziemię, kiedy przekroczyłem
bród. Ty nadal ją niesiesz!
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Wanda Szulc
COACHING Wanda Szulc
Ï% str. 57
Różne typy klientów i jak z nimi pracować
Różne typy klientów i jak z nimi
Różne typy klientów i jak z nimi
pracować
pracować
Istnieje mapa, ścieżka i schody ludzkiej ewolucji, ale scho-
dy sÄ… spiralne .
Praca coacha jest jak słynne pudełko czekoladek z filmu Forrest
Gump , gdyż nigdy nie wiesz, na jakiego klienta trafisz. W tej pracy
liczy się doświadczenie i intuicja. Wsparciem w Twojej pracy mogą
być testy, które klient wykonuje zazwyczaj na początku procesu co-
achingu. Testy psychologiczne spełniające polskie normy są dostęp-
ne na stronie www.practest.com.pl. SÄ… one stosunkowo niedrogie,
jednak uprawnienia do ich zakupu i interpretacji posiadajÄ… tylko
psychologowie. Kiedy pracujesz dla korporacji, ogromnym ułatwie-
niem w początkowej fazie procesu będzie wybór jakiegoś testu, jak
np. Insights Discovery Extended DISC, MAPP, Hogan Assessment
Systems czy też test Thomasa. Testy badają osobowość, predyspozy-
cje, zdolności Twojego klienta. Są to komercyjne narzędzia i więk-
szość z nich posiada normy polskie, ale nie wszystkie, więc sprawdz
to, zanim Twój klient zapłaci za drogi test. Wyniki testu ułatwią Ci
zadanie na tyle, że przynajmniej z grubsza będziesz wiedział, z kim
będziesz się spotykał, czego unikać i z jakich metod wsparcia korzy-
stać w trakcie procesu coachingu.
Różne osoby, szczególnie w przypadku coachingu kariery, aby rozwi-
jać swoją karierę, często wręcz nalegają na to, żebyś przeprowadził
im taką diagnozę, jeżeli jesteś psychologiem lub doradcą zawodo-
wym, masz uprawnienia do przeprowadzania takiej diagnozy i te-
stów psychologicznych. Jeżeli jesteś psychologiem, masz znacznie ła-
twiejsze zadanie, jeżeli nie musisz oprzeć się na swojej intuicji, do-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Wanda Szulc
COACHING Wanda Szulc
Ï% str. 58
Różne typy klientów i jak z nimi pracować
świadczeniu i testach, które są niestandaryzowane, ale ogólnodo-
stępne i nie wymagają uprawnień. Możesz też skorzystać z usług
firm, które takie testy wykonują wówczas dostajesz gotową inter-
pretację i możesz zacząć pracować ze swoim klientem.
Jednym z modeli, na których możesz się oprzeć w swojej pracy jako
coach, jest model Coachingu Spiralnego, rozwinięty na podstawie
wyników badań dra Clarka W. Gravesa, profesora psychologii pracu-
jącego w Stanach Zjednoczonych po drugiej wojnie światowej. Inspi-
racją dla rozwoju Coachingu Spiralnego był również artykuł Steve a
Creffilda The spiral staircase . Na czym polega ten model? Otóż sta-
ircase, czyli schody z wyżej wymienionego cytatu, są spiralne, a każ-
dy stopień jest innego koloru.
Jak pisze Curly Martin w swojej książce The life coaching handbo-
ok , gdy cofniesz się pamięcią np. o 10 lat, zauważysz, że to, w co
wierzyłeś wtedy, dzisiaj stało się nieaktualne. Tamten stary świato-
pogląd był ukształtowany przez pewien zbiór przekonań i wartości.
Prawdopodobnie dzisiaj Twoje przekonania i wartości zmieniły się
i synergicznie zaadaptowały do stylu życia, który obecnie prowadzisz.
To one kształtują sposób, w jaki widzisz świat, ale sposób, w jaki go
widzisz, wpływa na Twoje wartości i przekonania. Pomyśl o sobie
jako kliencie coachingu przed dziesięcioma laty pewne techniki,
postawa i podejście byłyby dla Ciebie odpowiednie, a dzisiaj, po
dziesięciu latach, z pewnością wymagałbyś zupełnie innego podej-
ścia. Jest to całkiem naturalny proces związany z naszym wzra-
staniem, dojrzewaniem, nabieraniem doświadczeń, weryfikowaniem
niektórych naszych przekonań i idei. Przypominając cytat z początku
tego rozdziału istnieje mapa, ścieżka i schody. Będziesz mógł z ła-
twością nawiązać relację coachingową z kimś, kto ma podobne war-
tości i przekonania jak Ty. Ale będziesz też mógł z powodzeniem pra-
cować z osobami, które zupełnie się od Ciebie różnią, jeżeli chodzi
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Wanda Szulc
COACHING Wanda Szulc
Ï% str. 59
Różne typy klientów i jak z nimi pracować
o wartości być może będą to te wartości, które Ty głosiłeś przed
dziesięciu laty. Pamiętam, jak na początku mojej pracy podejrzliwie
przyglądałam się osobom, które w wyborze swojego zawodu kierowa-
ły się jedynie altruizmem i chęcią zmian społecznych. Jednak w trak-
cie dalszej pracy bardzo wiele zrozumiałam i zaczęłam łączyć pewne
fakty z ich życia z wartościami i przekonaniami, które reprezentowa-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]