[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zamiast: wielka groza, podajÄ…: wielka groza lub huk.
XIII
Kosmas 121/7; W 13r 9 i Dr. (Br. 29/15 i 36o) opu-
szczają słowo: komesów.
Kosmas 121/9 - 11; W 13r 11 i Dr. (Br. 29/17 - 18 i 36
- 37q) opuszczają zdanie: tudzież jeżeliby kiedy chcieli
stawiać opór, na równinie łatwo byliby mogli być
schwytani.
Kosmas 124 po wierszu 16, a linea: W 14r 24 i Dr (Br.
32/5 i 15 - 20) dodają: O kronice świętego Hieronima i o
układzie lat. Zwięty Hieronim w kronice, którą własnymi
spisał rękoma, tak przypomina: Od Adama do potopu
2242 lata. Od potopu aż do Abrahama 942 lata. Od
Abrahama aż do narodzenia Pana 2015 lat. W których
sumie jest wskazane pięć tysięcy d ponadto sto
dziewięćdziesiąt dziewięć 1.
Lata od wcielenia Pańskiego . . .
1
Chodzi o tłumaczoną przez św. Hieronima z greki na łacinę
drugą część kroniki Euzebiusza z Cezarei (ur. ok. 263 zm. ok.
340) pt. Tablice chronologiczne i krótki zarys wszelkiej historii
Hellenów i barbarzyńców", zaczętej najprawdopodobniej przed 303
r. i doprowadzonej do zwycięstwa Konstantyna Wielkiego nad
Licyniuszem (lata 323 - 324). Zw. Hieronim uzupełnił tę kronikę
zdarzeniami do 378 r. (Czuj, 38, Sinko, III/2, 86; Lisiecki wstęp i
tłum. na język polski).
XVIII
Kosmas 131/16-17; W luka; Dr. (Br. 37/1 - 2 i 26b)
opuszcza: Tam był uczony praw kościelnych i
zakonnych.
Kosmas 132/13 - 14; W luka; Dr. (Br. 37/21 i 29k)
opuszcza: to często nauczając bojazni i miłości Boga.
XIX
Kosmas 133/5 - 7; W luka Dr. (Br. 38/8 - 9 i 35a)
opuszcza: W roku od wcielenia Pańskiego 931 cesarz
Henryk uczynił chrześcijanami króla Obodrytów i króla
Danów.
Kosmas 133/8; W luka; Dr. (Br. 38/10 i 37d) zamiast:
932, drugi raz: 931.
Kosmas 133/13 - 14; W luka; Dr. (Br. 38/15 i 37e)
zamiast: nie mógł ścierpieć w nabrzmiałej pychą duszy,
podaje: albowiem cierpiał w nabrzmiałej pychą duszy.
Kosmas 136/16; W luka; Dr. (Br. 40/2 i 36) bez-
pośrednio po słowie Bolesław [932], dodaje: W tym
samym roku król Henryk podbił Obodrytów 2.
Całość kroniki Euzebiusza dochowała się tylko w tłumaczeniu
armeńskim, które z kolei, w XII w., przełożył na język grecki
Armeńczyk Samuel z Anii (Aniensis) i uzupełnił zdarzeniami do
czasów panowania Manuela Komnena (1143 - 1180), cesarza
bizantyńskiego (tłum. łacińskie Migne, XXVII, 508 - 682). To, co
napisał Mnich Sazawski, jest skrótem znacznie bardziej
szczegółowego rozłożenia lat, np. Od Abrahama do Dawida, od
Dawida do niewoli babilońskiej i odtąd dopiero do Chrystusa i
jeszcze o wiele szerzej. Prawie identyczny skrót podają w
rękopisach z końca XII w. Annales Halesbrunenses (MGH, SS
XVI, 13).
2
W takim samym brzmieniu zapiska ta figuruje w Rocz-
XX
Kosmas 137/10; W luka; Dr. (Br. 40/18 i 37) bez-
pośrednio po słowie Gisalbercie [939] dodaje: W tym
samym roku ukazała się kometa 3.
Kosmas 137/28 - 29; W luka; Dr. (Br. 40/34 - 35 i 51x,
52y) zamiast: Ludwik król został przez swoich
wypędzony z królestwa, podaje: Ludwik król został
wypędzony z swojego królestwa.
Kosmas 139/9; W luka; Dr. (Br. 41/12 i 18-21)
bezpośrednio po dacie 958 (właściwie 959) dodaje: Na
szatach ludzi pojawił się znak krzyża przynosząc śmierć
tym, którzy się z niego prześmiewali, tym zaś, którzy
godnie i pobożnie go czcili, nie uczynił nic złego4.
Kosmas 140/3; W luka; Dr. (Br. 41/22-29) bez-
nikach Hildesheimskich, Weissenburskich i Lamberta, a w trochÄ™
szerszej redakcji w Rocznikach Kwedlinburskich (MGH, SS III, 54
- 55). Być może Mnich Sazawski dla wcześniejszych lat korzystał
nie tylko z Hildesheimskich i Kwedlinburskich, lecz również z
zaginionego ich wspólnego wzoru, z Roczników Hersfeldzkich (Br.
40/36; Novotny (1903) 578 i SSS I, 28 - 29).
3
W katalogach komet Baldeta i Wszechświatskiego nie
zanotowano komety w 939 r.; najbliższe czasem były w latach 912,
952 i 962.
4
W identycznym brzmieniu zapiska ta figuruje w Rocznikach
Hildesheimskich i Kwedlinburskich, a w znacznie skróconej wersji
w Rocznikach Korwejskich, Wissenburskich i Lamberta (MGH, SS
III, 4 i 60 - 61), Br. (41/20) jako zródło podaje Roczniki
Hersfeldzkie. Zupełnie inaczej niż roczniki zredagował tę
informacjÄ™ Widukind (wyd. 5, 136 - 137). Rkp. Dr. Kroniki
Sazawskiej datę 951 podał kolejno dwa razy, wskutek czego (Br.
41, przyp. 1) od r. 552 aż do końca rozdz. XXI, czyli do 966 r.,
datuje zapiski datą o rok wcześniejszą; w rkp. W. brak kart
obejmujÄ…cych te lata.
pośrednio po dacie 961 (właściwie 962) dodaje: W tym
roku przybyli posłowie ruskiego narodu do króla Ottona i
prosili go, aby wyprawił jednego ze swoich biskupów,
który by ukazał im drogę do prawdy, i jawnie wyznali, że
chcą odstąpić od obrządku pogańskiego i przyjąć nazwę i
religię chrześcijańską. A on przychylił się do ich prośby i
wysłał Adalberta biskupa wiary katolickiej. Jak dowiódł
pózniejszy bieg rzeczy, oni we wszystkim kłamali,
ponieważ ów wspomniany biskup nie uszedł
śmiertelnemu niebezpieczeństwu wskutek ich
oszukaństwa 5.
Kosmas 140/4; W luka; Dr. (Br. 41/30), bezpośrednio
po dacie 962 (właściwie 963) dodaje: Umarł Tuto, biskup
kościoła ratyzbońskiego 6.
Kosmas 140/5; W luka; Dr. (Br. 41/32) bezpośrednio
po dacie 963 (właściwie 964) dodaje: Wielką naradę
synodalną odbyto w Rzymie w kościele świętego Piotra
[ Pobierz całość w formacie PDF ]